آیا «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» راه موفقیت را ادامه می‌دهد؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

 
Spiderman1235642549

دیگر چیزی به اکران جدیدترین فیلم اسپایدرمن باقی نمانده است. انتظار ۵ ساله طرفداران این ابرقهرمان رو به اتمام است و از سوم جولای ۲۰۱۲ اکران این فیلم آغاز خواهد شد.

مجموعه ۳ فیلم اسپایدرمن که تاکنون بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فروش داشته‌اند همگی فیلم‌هایی پرخرج و تولیداتی عظیم بوده‌اند. هر ۳ فیلم به ویژه فیلم دوم آثار خوبی از آب درآمده‌اند؛ تا جایی که اسپایدرمن ۲ به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی در کنار شوالیه تاریکی و قسمت دوم X-Men شناخته شده است و بخش زیادی از این موفقیت مدیون سم ریمی به عنوان کارگردان هر ۳ قسمت و نویسنده قسمت سوم است.

فیلم‌های ابرقهرمانی علی‌رغم موضوعات متفاوت، نویسندگان مختلف و کارگردانانی با دیدگاه‌های متنوع در اغلب اوقات محصولاتی مشابه بوده‌اند؛ چرا که فرمول ساخت آن‌ها (و کامیک‌بوک‌هایی که اغلب این فیلم‌ها از آن‌ها الهام گرفته‌اند) تقریبا یکسان بوده است: فردی معمولی که طی اتفاقی به یک ابرقهرمان تبدیل شده و از قدرتش در راه خیر استفاده می‌کند، یک دشمن قدرتمند که قصد آسیب‌رساندن به بشر را دارد و معمولا یک دوست نزدیک به ابرقهرمان داستان که بخش عاطفی ماجرا را پوشش می‌دهد و انگیزه مضاعفی است برای جنگ با دشمن. در نهایت طی یک نبرد نفس‌گیر در لحظه‌ای که دشمن در آستانه پیروزی است، ورق برمی‌گردد و ابرقهرمان خیرخواه داستان پیروز می‌شود. درباره کامیک‌بوک‌های اسپایدرمن پیش از این در نسیمانه مطلبی با عنوان «داستان‌های مصور پرطرفدار» منتشر شده است.

مجموعه فیلم‌های اسپایدرمن به غیر از قسمت سوم مثل بسیاری از دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی در فرمول بالا جای می‌گیرند. در اسپایدرمن ۳، ابرقهرمان در مواجهه با خودش و دشمنانی قرار می‌گیرد که قصد دارند او را از بین ببرند و با مردم عادی زیاد کاری ندارند. شاید به خاطر همین اندکی به‌هم‌خوردن فرمول بود که اسپایدرمن ۳ به اندازه دو قسمت اول از نظر منتقدان جالب و جذاب از آب در نیامد. از همان زمان اکران قسمت سوم سم ریمی اعلام کرد که با همین تیم بازیگری قسمت‌های چهارم و پنجم را خواهد ساخت و حتی اعلام شد که قسمت چهارم در سال ۲۰۱۲ اکران خواهد شد. بعد از نوشته‌شدن فیلمنامه بود که در ژانویه ۲۰۱۰، سم ریمی از پروژه کناره‌گیری کرد و سونی اعلام کرد که قسمت چهارم را با کارگردان و بازیگران جدید می‌سازد. مارک وب قسمت جدید را با یک فیلمنامه تازه کارگردانی کرده و در سوم جولای ۲۰۱۲ به صورت سه‌بعدی اکران می‌شود.

از آنجا که Tobey Maguire بازیگر اصلی این مجموعه، محبوبیت بالایی داشت، انتخاب بازیگر جایگزین او کار سختی به نظر می‌رسید تا این که در اول جولای ۲۰۱۰ اعلام شد که اندرو گارفیلد این نقش را بازی خواهد کرد. از آنجایی که فیلمنامه از زمان دبیرستان پیتر پارکر (اسپایدرمن) آغاز می‌شود، سونی داستان را طوری تغییر داده است که از زمان کالج‌رفتن پارکر آغاز شود تا به سن و سال گارفیلد بخورد. Emma Stone هم از دیگر بازیگران قسمت جدید است.

شکی نیست که سم ریمی با این مجموعه فیلم‌ها به عنوانی کارگردانی شایسته مطرح شد، اما آیا برای مارک وب نیز چنین اتفاقی خواهد افتاد و آیا اندرو گارفیلد می‌تواند از پس نقشی که پیش از این با بازیگر دیگری شناخته می‌شده، برآید؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم که قسمت جدید این ابرقهرمان محبوب چگونه خواهد بود.